Seorang muslim membaca al-Quran untuk dua tujuan;
keperluan akal dan keperluan hati.
Apabila membaca untuk keperluan akalnya (memahami ertinya), tidak ada masala membaca satu juz atau satu surah sahaja.
Firman Allah SWT: "Bacalah apa yang muda bagimu dalam al-Quran,"
(surah al-muzzammil: 20)
Allah SWT tidak membatasi bacaan pada apa yang dibaca. Allah SWT juga tidak mengharuskan seseorang menghafal al-Quran kecuali yang diperlukan untuk solat. apabial ada yang menentukan keharusan untuk menghafal, masalahnya hanya tambahan pahala. Allah SWT hanya mengharuskan menghafal untuk kepentingan solat sahaja.
Ketika seorang hamba membaca al-Quran dengan diniatkan untuk keperluan jiwanya, dia akan dapat empat keadaan;
1. ketenangan dan ketenteraman hati.
Firman Allah SWT: "orang-orang yang beriman dan hati mereka tenteram
dengan mengingat Allah SWT ingatlah, hanya dengan
mengingat kepeda Allah SWT hati menjadi tenteram."
(surah ar-ra'd ; 28)
2. menambah iman.
Firman Allah SWT; "Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanya
mereka yang apabila di sebut Allah SWT, gementarlah
hati mereka dan apabila di bacakan kepada mereka
ayat-ayat -nya, dan kerana tuhanlah mereka bertawakal."
(surah al-anfaal : 2)
3. Menambah khusyuk dan ketakutan kepada Allah SWT.
Firman Allah SWT.: "Kalau sekiranya kami menurunkan al-Quran kepada
sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk
terpecah belah disebapkan takut kepada Allah SWT."
(Suarah al-nasyr ; 21)
4. Menangis.
Firman Allah SWT,: "Dan mereka menyungkur atas muka mereka
sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk."
( surah al-isra': 109)
Banyak sahabat dan orang-orang soleh, terutama sayyidina abu bakar as-siddiq r.hu menangis tersedu-sedu bila membaca al-Quran. orang yang membaca al-Quran untuk mengisi jiwa adalah lebih dekat kepada Allah SWT berbanding membaca untuk kepentingan akalnya. bacaan al-Quran dari mushaf (kitab) dan bacaan
No comments:
Post a Comment